„Help me do it myself” [Maria Montessori]

Welcome to  “Garden Marysienka”  – a private kindergarden  for children over 2, 5 years of age. We create a private place in which children can form and discover themselves, the neighbourhood and relations within in a free and creative way.  We hope that our work will be as much inspiring for you as it is for us.

 

ADMISSION TO THE KINDERGARTEN. JOIN OUR INTERNATIONAL COMMUNITY!

 


This is our preschool team in the Main Building of Warsaw University of Technology during the exhibition "On the wings of time - people and air-structures of Warsaw Univesiry of Technology"

 

 

Warsaw Uni of Technology children2

 

Here is our latest news:

  • Potrzeby dziecka zgodnie z pedagogiką Montessori

    Potrzeby dziecka zgodnie z pedagogiką Marii Montessori:

     

    1.      Towarzyskość (bycie z innymi)

     

     

    Towarzyskosc Montessori

     

    Człowiek jest istotą społeczną i od najmłodszych lat potrzebuje kontaktu i bliskości z innymi, nie tylko dorosłymi, ale i dziećmi. Posyłając je do przedszkola Montessori Rodzic oferuje swojemu dziecku możliwość funkcjonowania w grupie różnowiekowej, gdzie jego pociecha jest zarówno uczniem jak i nauczycielem; rówieśnikiem oraz młodszym czy starszym przyjacielem.

     

    2.      Odkrywanie (fizyczne i umysłowe)

     

    2 OdkrywanieLife Love of Learning

     

    Life Love of learning – zamiłowanie uczenia się przez całe życie – świat jest pełen barw, smaków, pięknych stworzeń i zaskakujących zjawisk. Nieodłącznym elementem wychowania i dzieciństwa powinno być badanie, poznawanie i odkrywanie tego co wokół. 

     

    3.      Porządek (jednocześnie w czasie i przestrzeni)

     

     

    Porzadek Montessori

     

    „Porządek zewnętrzny kształtuje porządek wewnętrzny” – Maria Montessori. Dzięki stałym punktom dnia, ładowi w przestrzeni i tego, że „wszystko ma swoje miejsce” dziecko tworzy obraz swojego świata. Uczy się dbać o otoczenie i cenić je. W domu wygospodarujmy stałe miejsce/ wieszak na plecak naszego dziecka. Wyeksponujmy częśc książek i zabawek. W ogrnaiczonej iości rzeczy dziecku łatwiej jest dokonać wyboru i jednocześnie dłużej skupić się na jednej czynności. Dobrze jeśłi dziecko ma swoje miejsce do pracy, gdzie może rysować, wycinać itp.

     

    4.      Komunikacja (werbalna i niewerbalna)

     

    1 Towarzyskosc

     

    Dziecko uczy porozumiewać się ze swoim otoczeniem od momentu narodzin. Rozpracowuje kod, którym posługują się dorośli i dzieci w otoczeniu. W pierwszych latach życia opanowuje niezwykle ważna umiejętność mówienia. Gdy ma dwa lata następuje wysyp słów. Ważne jest wspieranie tego naturalnego procesu. Środowisko montessoriańskie dodatkowo stymuluje dziecko i zapewnia komfortową przestrzeń. Dzieci uczą się dialogu, przekonywania do swojego pomysłu czy planu, opowiadania, budowania zdań jak również rozwijania i odczytywania całej gamy komunikatów niewerbalnych.

     

    5.      Ruch (ręce i ciało)

     

     Ruch montessori

     

    Rodzic jest pierwszym partnerem i fanem aktywności fizycznej dziecka. Maria Montessori mówiła, że „ręka jest narzędziem inteligencji”. Dziecko, które działa, które jest sprawcze, potrafi się obsłużyć lub pomóc komuś przejawia jednocześnie inicjatywę. Nie czeka aż ktoś powie, co ma zrobić a rozwiązuje problem. Radzi sobie. Jest dzięki temu szczęśliwsze. Ruch to nie tylko ręka, ale i cała motoryka: mięśnie, pracujące stawy. Zachęcajmy dzieci do aktywności, do pokonywania trudności. Asystujmy, ale nie wyręczajmy. Dbajmy o bezpieczeństwo, ale nie mówmy: „to dla dużych dzieci”, gdy sprawny dwulatek chce wejść na wysoką zjeżdżalnię. Wiek jest mniej istotny, co zauważyła już dr Montessori,  niż poziom rozwoju każdego dziecka.

     

    6.      Praca (uczestniczenie w czynnościach domowych)

     

    12238139 989088817814234 646165129267777457 o

     

    Dlaczego dzieci lubią zabawę w sklep czy w dom? Ponieważ dorośli wykonują takie czynności. Montessori podkreśla, że ważniejsze od zabawy w sklep jest dla dziecka samo pójdzie do sklepu i zapewnienie dziecku prawdziwych doświadczeń. Jako Rodzice mogą Państwo włączać dzieci w takie aktywności jak wybór własnych butów, kurtki, gdzie dziecko może sprawdzić, czy umie je samodzielnie założyć i zdjąć, czy będzie umiał zapiąć samodzielnie kurtkę lub kombinezon, który mu kupimy. To bardo ważne, gdyż wpływa bezpośrednio na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu oraz jego poczucie sprawczości. 


    7.      Powtarzalność (w wielu czynnościach)

     

     

    Powtarzalnosc Montessori

     

    Dziecko nie czyni czegoś jedynie dla danego efektu, ale potrafi niezwykle wytrwale powtarzać ciągle jedną i tę samą czynność. W ten sposób doskonali daną umiejętność. Czy obserwowali Państwo kiedyś, jak dziecko przelewa z jednego kubeczka do drugiego? Lub układa tę samą układankę? W ten sposób uwewnętrznia dana umiejętność i buduje siebie. 


    8.      Koncentracja (nieprzerwana)

    Koncentracja Montessori

     

    "O jak pięknie układa! " dorosły mówi do dziecka i właśnie niestety został zakłócony czas tzw. głębokiej koncentracji. Gdy dziecko pochłonięte jest swoją pracą, zadaniem i niejako wyłącza się na bodźce zewnętrzne nawet słowo pochwały może przerwać moment koncentracji. Gdy widzimy dziecko, które pracuje...popatrzmy na nie. Obserwacja jest niezwykle ważnym narzędziem pracy z dzieckiem.

     

    9.      Dokładność (praca z wyzwaniem)

     

    Praca

     

    Zadanie czy jak to określa Maria Montessori praca powinna być odpowiednio dobrana do możliwości dziecka. Nie powinna być ani za łatwa, gdyż dziecko szybko się znudzi, ani za trudna, gdyż może popaść we frustrację i się zniechęcić. Powinno być trochę trudniejsze niż to, co już potrafi. Wtedy rośnie w siłę. Staje się wytrwały, nie boi się porażki, gdyż każda przybliża do sukcesu. Przy zadaniach dość trudnych uczy się również staranności i dokładności bez względu na to czy będzie to układanie kopa z patyk w taki sposób, aby się nie przewrócił, czy będzie to odrysowywanie od szablonu albo nalewanie wody ze szklanego dzbanuszka, czy spakowane plecaka tak, aby zmieściła się nie tylko śniadaniówka i bidon ale także kurtka przeciwdeszczowa lub ładny kawałek kory znaleziony na spacerze.

     

    10.  Doskonalenie (kontrola błędów – jednocześnie)

     

    Doskonalenie Kontrola Bledow

     

    Błąd jest w Montessori sprzymierzeńcem dziecka. Stanowi swego rodzaju komunikat. Dzięki kontroli błędów dziecko może samo skorygować swoje postępowanie. Nie potrzebuje do tego dorosłego, przez co staje się bardziej niezależne. Ćwiczy jakże ważną umiejętność rozwiązywania problemów, nie jest bierne. W domu również możemy zapewnić dziecku aktywności, które obejmują tę możliwość.

     

    11.  Naśladownictwo (dobre modele do naśladowania)

     

     Nasladowanie Montessori

     

    Dziecko nie robi tego, co mówimy tylko to jak się zachowujemy. Idzie na przykładem dorosłych ze swojego otoczenia. Rodzic jest najważniejszym autorytetem dla dziecka. Nasze przedszkole jest przedszkolem Montessori z ogromną ilością outdooru. Wybierając je warto przemyśleć, czy sposób funkcjonowania placówki jest spójny z modelem wychowawczym rodziny. Czy cenimy pobyt na świeżym powietrzu a co za tym idzie będziemy wyposażać dziecko w odpowiednie ubranie, czy będziemy uczyć dziecko noszenia plecaka, śniadaniówki, bidonu każdego dnia. Czy samodzielność dziecka i jego sukcesy są czymś, co dostrzegamy i cenimy. Gdy dziecko chce samo się ubrać, czy mu na to pozwalamy, czy sadzamy na kolano (nawet odruchowo) i je ubieramy. Są to drobne rzeczy, które jednak tworzą mozaikę doświadczeń wczesnego dzieciństwa. Okresu, zgodnie ze słowami Marii Montessori, najważniejszego w życiu.  

     

    12.  Niezależność (ubieranie się, jedzenie itd.)

     

    Niezaleznosc Montessori

     

    Już dziecko kilkunastomiesięczne może samodzielnie zdejmować i odkładać na miejsce buty. Dwuletnia dziewczynka może wieszać plecak, zakładać i zdejmować zimowe buty na rzepy; nalewać herbatę z małego termosu do swojego kubka.

     

    Aby dziecko mogło budować swoją niezależność niezmiernie ważne jest nie wyręczanie go w codziennych czynnościach, których chce się nauczyć: zdejmowanie butów, wieszanie plecaka, podciąganie spodenek. Nawet dziecku o bardzo słabym napięciu mięśniowym może ćwiczyć na miarę swoich możliwości. Wymaga to natomiast od dorosłego dużej samoświadomości i kontrolowania swoich odruchów. Jednym rodzicom przychodzi to łatwiej, inni muszą włożyć w to trochę pracy, ale efekt rozwoju dziecka jest najlepsza nagrodą.

     

    Przy niezależności należy również wspomnieć o odpowiednim ubraniu. Trudne do założenia/zdjęcia ubranie może skutecznie uniemożliwić dziecku zdobywanie nowych czy nawet wykonywanie czynności samoobsługowych, które już dawno opanowało. Dziecko nie założy butów, z którymi zmaga się nawet dorosły. Pamiętajmy o tym szykując dzieci do przedszkola zwłaszcza na początku drogi jaką jest samodzielne ubieranie i rozbieranie się. Im dziecko więcej potrafi tym lepiej poradzi sobie z bardziej skomplikowaną garderobą.

     

    13.  Samokontrola (zamiast kontroli przez innych)

     

    Tak jak przy materiale Montessori dziecko może samo skontrolować wykonanie zadania. Tak samokontrola przejawia się również w zachowaniach w ramach grupy społecznej. Dziecko coraz bardziej świadomie decyduje o swoim zachowaniu w danej sytuacji. Coraz lepiej panuje i kieruje swoimi emocjami i zachowaniami. W środowisku montessoriańskim mając wiele okazji do społecznych interakcji zarówno z rówieśnikami jak i dziećmi młodszymi i starszymi rozwija się jako osoba.

     

     

     

    13344581 1101709646552150 2886099075108323318 n

     

    „Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia, które odkryło radość i entuzjazm w pracy, daje nam powód, by mieć nadzieję … nadzieję na pokój w przyszłości."

     

    „Kiedy potrzeby te nie są w dziecku zaspokojone wykazuje ono takie zachowania jak: napady złości, gniew, smutek, nadmierną przemoc lub nieśmiałość, nieumiejętność koncentracji. Kiedy dziecko jest zdenerwowane lub nieszczęśliwe warto sprawdzić, czy któraś z jego podstawowych potrzeb nie jest zaniedbywana.”

    Tags: Montessori

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understood